عَنْ
أَمِيْرِ الْمُؤْمِنِيْنَ أَبِيْ حَفْصٍ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِيَ
اللهُ عَنْهُ قَالَ : سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صلى الله عليه وسلم يَقُوْلُ
: إِنَّمَا اْلأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا
نَوَى . فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُوْلِهِ فَهِجْرَتُهُ
إِلَى اللهِ وَرَسُوْلِهِ، وَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا
يُصِيْبُهَا أَوْ امْرَأَةٍ يَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ
إِلَيْهِ .
[رواه
إماما المحدثين أبو عبد الله محمد بن إسماعيل بن إبراهيم بن المغيرة بن
بردزبة البخاري وابو الحسين مسلم بن الحجاج بن مسلم القشيري النيسابوري في
صحيحيهما اللذين هما أصح الكتب المصنفة]
Arti Hadits / ترجمة الحديث :
Dari
Amirul Mu'minin, Abi Hafs Umar bin Al Khattab radiallahuanhu, dia
berkata: Saya mendengar Rasulullah Shallallahu'alaihi wasallam bersabda:
Sesungguhnya setiap perbuatan bergantung niatnya. Dan sesungguhnya setiap orang (akan dibalas) berdasarkan apa yang dia niatkan. Siapa
yang hijrahnya kerana (ingin mendapatkan keredhaan) Allah dan
Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada (keredhaan) Allah dan Rasul-Nya. Dan
siapa yang hijrahnya kerana dunia yang dikehendakinya atau kerana
wanita yang ingin dinikahinya maka hijrahnya (akan bernilai sebagaimana)
yang dia niatkan.Nota:
Hadis ini merupakan salah satu dari hadis-hadis yang menjadi inti ajaran Islam. Imam Ahmad dan Imam Syafie berkata: Dalam hadis tentang niat ini termasuk sepertiga ilmu. Sebabnya adalah bahawa perbuatan hamba terdiri dari perbuatan hati, lisan dan anggota badan, sedangkan niat merupakan salah satu daripada ketiga-tiga. Diriwayatkan dari Imam Syafie bahawa dia berkata: Hadis ini merangkumi tujuh puluh bab dalam fiqh. Sejumlah ulama bahkan ada yang berkata: Hadis ini merupakan sepertiga Islam.
Hadis ini ada sebabnya, iaitu: ada seseorang yang hijrah dari Mekah ke Madinah dengan tujuan untuk dapat menikahi seorang wanita yang konon bernama: "Ummu Qais" bukan untuk mendapatkan keutamaan hijrah. Maka orang itu kemudian dikenal dengan sebutan "Muhajir Ummi Qais" (Orang yang hijrah kerana Ummu Qais).
Pelajaran yang terdapat dalam Hadits
Niat merupakan syarat layak / diterima atau tidaknya amal perbuatan, dan amal ibadah tidak akan mendatangkan pahala kecuali berdasarkan niat (kerana Allah ta'ala).
Waktu pelaksanaan niat dilakukan pada awal ibadah dan tempatnya di hati.
Ikhlas dan membebaskan niat semata-mata kerana Allah ta'ala dituntut pada semua amal shalih dan ibadah.
Seorang mu'min akan diberi ganjaran pahala berdasarkan kadar niatnya.
Semua perbuatan yang bermanfaat dan mubah (boleh) jika diiringi niat kerana mencari keredhaan Allah, maka dia akan bernilai ibadah.
Yang membezakan antara ibadah dan adat (kebiasaan / rutin) adalah niat.
Hadis di atas menunjukkan bahawa niat merupakan sebahagian dari iman kerana dia merupakan pekerjaan hati, dan iman menurut pemahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah membenarkan dalam hati, diucapkan dengan lisan dan diamalkan dengan perbuatan.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hadits : Ikhlas
Of Amirul Mu'minin, Abu Hafs' Umar bin Al Khattab radiallahuanhu, he said: I heard the Messenger of Shallallahu'alaihi wasallam said: Verily every action depends on his intentions. And there is no one (to be repaid) on the basis of what he intended. Who is the Pilgrimage because (to get the pleasure of) Allah and His Messenger, then the Pilgrimage to the (pleasure) of Allah and His Messenger. And who is the Pilgrimage because the world she wants, or because the woman wanted to marry the Pilgrimage (to be valued as) that he intended.
Note:This hadith is one of the hadiths of the core teachings of Islam. Imam Ahmad and Imam Shafii said: The hadith about intentions covers a third of science. The reason is that the action consists of deeds servant heart, oral and limb, while the intention is one of the three. It was narrated from Imam Shafi'i that he said: This hadeeth includes seventy chapters in fiqh. A number of scholars and some have said: This hadith is the third of Islam.
This hadith there is, namely: there is someone who migrated from Mecca to Medina in order to be able to marry a woman who allegedly named: "Umm Qais," not to get priority move. The man then known as "Muhajir Umm Qais" (People who move because of Umm Qais).
Lessons contained in the Hadith
Intention is a requirement feasible / acceptable or not of deeds, and deeds of worship will not be rewarded except by faith (because of the Almighty).
The timing of the intention to do at the beginning of worship and its place in the liver.
Intentions are sincere and free up solely because of the Almighty are required on all deeds and worship.A believer will be rewarded based on the content of his intentions.
All actions that are beneficial and permissible (may) if accompanied by the intention of seeking the pleasure of Allah then he will value worship.
The only difference between worship and customs (habits / routines) is intention.
The above hadith shows that the intention is part of the faith because he is a work of heart, and faith according to the Sunnah Wal Jama'ah Expert understanding is confirmed in the liver, pronounced by the tongue and practiced with the deed
No comments:
Post a Comment